Ng Xinying, Norsafini Jafar
Published : 31-12-2024
DOI : https://doi.org/10.62312/asw.ijach.12.5.2024
ABSTRACT
Artikel ini membentangkan satu kajian kualitatif yang bertujuan untuk membuktikan komposisi baharu Joget Gamelan Timang Burung,sebuah seni yang dibawa ke Malaysia sekitar tahun 1811. Tarian ini telah berkembang pesat semasa pemerintahan dua sultan, iaitu
Sultan Ahmad Al-Mu’azzam Shah ibni Bendahara Seri Maharaja Tun Ali dan Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah ibni Sultan Zainal
III, di Istana Pahang dan Istana Terengganu. Tengku Ampuan Mariam binti Sultan Ahmad Al-Mu’azzam Shah memainkan peranan penting dalam pembangunan seni ini, mencipta lebih 40 repertoir Joget Gamelan termasuk Timang Burung, Topeng, Togok, Lambang Sari, dan Perang Manggung. Walaupun Joget Gamelan Timang Burung yang diamalkan oleh organisasi kebudayaan dan institusi pengajian tinggi di Malaysia mempunyai versi baharu yang dicipta oleh Ahmad Omar, kajian ini bertujuan untuk menganalisis proses seni dan komposisi versi ini. Kajian ini berusaha untuk memberikan panduan dan rujukan utama dalam membangunkan kurikulum tari bagi institusi pengajian tinggi dan badan-badan kebudayaan di Malaysia. Hasil kajian mempunyai implikasi yang signifikan terhadap pemuliharaan dan penghidupan semula seni tradisional, terutamanya dalam konteks warisan budaya yang pelbagai di Malaysia.
Kata kunci: Ciptaan baharu, Joget Gamelan, komposisi dan rekonstruksi.
VIEW FULL ARTICLE :
Muat turun: 2289-5051_iJACH _Vol 12_Issue 5_Dec 2024